zdjęcie

 

15 lat temu, dokładnie 4 grudnia, zbudowano pierwszy silnik gazowy w należącej obecnie do Zespołu Elektrociepłowni Kogeneracyjnych Elektrociepłowni Suszec.

Czas pokazał, że nowatorskie wówczas rozwiązanie, traktowane jako rodzaj eksperymentu technologicznego, stało się podwaliną do zbudowania najefektywniejszego ekonomicznie i najnowocześniejszego technologicznie zakładu produkcyjnego SEJ. Zainstalowany wówczas w EC Suszec silnik TBG 632 V16 został dostarczony przez niemiecką firmę DEUTZ AG. Inwestycję „pod klucz” zrealizowała firma SFW (Saarberg-Fern-Wärme Saarbrücken). Montaż silnika oraz instalacji technologicznych przeprowadziła firma UGT Warszawa. Pierwszy zainstalowany w Suszcu silnik miał 2,7 MW mocy. Dla porównania podam, że moc ostatnio montowanych silników wynosi już 4,0 MW. Obecnie w ZEK takich silników pracuje sześć i osiągają łączną moc 21,2 MW. 

Wszystkie zainstalowane w SEJ silniki spalające gaz z odmetanowywania kopalń, pracujące w układzie kogeneracyjnym są jednostkami tego samego typu, co w znakomity sposób ułatwia kontrolę i nadzór nad pracą urządzeń. Podstawowe korzyści płynące z takiego rozwiązania to przede wszystkim: poprawa szybkości diagnozowania problemów technicznych podczas pracy urządzeń, ograniczenie konieczność zakupu części zamiennych różnych typów. Poza tym, eksploatacja podobnych konstrukcyjnie jednostek ułatwia szkolenie pracowników - mówi Piotr Zajusz Dyrektor Zespołu Elektrociepłowni Kogeneracyjnych.

Spółka Energetyczna „Jastrzębie” bazując na doświadczeniach zdobytych przy eksploatacji silników spalających metan w ZEK, powołała w 2010 roku zespół do rozszerzenia działalności i uruchomiła inwestycję budowy silnika gazowego w Koksowni „Nowa” w Częstochowie, który będzie pracował na gazie koksowniczym. Uruchomienie tej jednostki jest planowane w I kwartale przyszłego roku.